De ce ? Pentru că perioada interbelică e fascinantă, e o lume plină de viaţă curată, vorbind o limbă nouă, e perioada care a dat ce e mai de seamă în proza românească. Cât despre orizontul cultural al vremii, nu cred că îl putem obţine printr-o simplă scădere: nu este adică orizontul nostru cultural minus Preda, minus Camus, minus Makine sau Zadie Smith. Aşa cum de-a lungul istoriei s-au pierdut nume de sfinţi sau de zei, la fel poate vom găsi atmosfera culturală a acelor vremi autori ce vor fi scriind cândva fragmente savuroase, dar ale căror nume, uitate prin cine ştie ce poduri ori pivniţe ale memoriei colective, ne par astăzi prăfuite. Unele cărţi sunt însă ca vinurile vechi: trebuie sa treaca praful anilor peste ele pentru ca gustul lor sa fie plin, buchetul desăvârşit.
Ce citeşte aşadar adolescentul miop? Lista e lungă :
- Bouvard et Pécuchet
- L'enfant de volupté - D'Annunzio
- Le Feu - D'Annunzio
- Balzac
- Victor Eftimiu
- Brand - Ibsen
- Le Petit Parisien
- Anatole France
- Păcat boieresc - Caragiale,
- Roşu şi negru, vol. I
- Les Misérables
- Comedia umana (L'enfant maudit) - Balzac
- L'unique - Stirner
- Împărat şi proletar şi critica lui Gherea
- Uliţa copilăriei - Ionel Teodoreanu
- La lutte universelle - Felix Le Dantec
- Istoria literaturilor romanice - Auguste Comte
- Vol III al lui Iorga
- Sanctuaires d'Orient - Schuré
- o nuvelă de Panait Istrati
- Selma Lagerlöf
- Blasco Ibañez
- Lea Messieurs Golovleff - Chtcheacute;drine
- Ecleziastul
- Năpasta - Caragiale
- Racine cu critica lui Faguet si Brunetière
- Însir-te Mărgărite
- Don Juan - Victor Eftimiu
- Discipolul diavolului - Molnar
- Rama
- Claude Farrère
- Crimă şi pedeapsă - Dostoievsky
2 comentarii:
Propui o biblioteca virtuala, sau doar recomanzi citirea cartilor ?
Nu,nu propun o biblioteca virtuala, doar o discutie despre carti, despre drumul care duce de la o carte la alta.
Trimiteți un comentariu